گفتگوی روزنامه رسالت با آیت ا.. حائری شیرازی
21 بازدید
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : روزنامه رسالت
تعداد شرکت کننده : 0

گفتگوی روزنامه رسالت با آیت ا..   حائری شیرازی

 

19 دی سالروز تأسیس روزنامه رسالت است. دفتر نمایندگی رسالت در شیراز طی نشستی را حجة الاسلام والمسلمین حائری شیرازی نماینده امام و امام جمعه شیراز، نظرات ایشان را پیرامون نقش مطبوعات در جامعه و توفیق یا عدم توفیق روزنامه را در عمر چهار ساله خود، جویا شد.
استاد حائری شیرازی در این گفتگو آفتهای کندروی و تند روی، ظرافت کار روزنامه نگاری را در عصری که شرق و غرب به دشمنی خود با اسلام اصرار دارند، مرز بین آزادی و اختناق را یاد آور شدند. مشروح سخنان ایشان را در ذیل می خوانیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
• در مسایل کلی راه خدا، راه اعتدال است. تعبیری که قرآن دارد که از زبان شیطان نقل می کند" لا نیتهم من بین ایدیهم و من خلقهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم " :
چهار جهت را ذکر می کند: پیش رو، پشت سر، دست چپ، دست راست. امروزه هم تعبیرهای چپ گرایی و راست گرایی، تندروی و کندروی اینها لسان روزنامه ای دارد. مثلاً می گویند جناح تندرو، جناح کندرو و میانه رو، چپ گرایی، راست گرایی، اسلام نه تند رویی دارد نه کندوروی نه چپ گرایی دارد نه راست گرایی. اسلام واقع گرایی، واقع نگری می خواهد اسلام حقیقت را در نظر دارد در روزنامه ها طبیعتاً میل به اینکه خواننده ای را راضی کنند طبیعتاً هست چون می خواهد برای جامعه جاذب باشد میل به اینکه بخواهد ادامه کارش هم میس باشد هست، وی گفت: انسان باید ببیند خدمت به اسلام چیست آن را در نظر بگیرد. نه توجیه گری و دور شدن از واقعیت و حقیقت نه تقوی که یک طرف را راضی کند ولو اینکه نظام را تضعیف کند.
وی افزود باید به این نکته توجه داشته باشید این نظامی که ما داریم سهل و ساده به دستمان نیامده نظامی است که همان انتظار مردمی بوده که منتظر ظهور بودند منتها خود مردم قبول می کنند که شاه می رود یک دفعه، امام زمان نمی آید، حسین بن علی (ع) هم وقتی می خواهد وارد کربلا بشود با اینکه با عشق و علم به شهادت می رود اما چون تشکیل حکومت مد نظرش بوده و جزء اصول و برنامه اش بوده قبلاً مسلم بن عقیل را می فرستد. طبیعی است که امام زمان (عج) هم یکباره خودش برای آزمایش وارد قضایا نشود و طبیعتاً از مرجع تقلید نزدیکتر به او احدی نیست که حکومت به دست او بیفتد تا مردم ببینند می توانند از حکومت مرجع تقلید حمایت کنند و وعده ها درست است یا نیست وی با اشاره به شهدای انقلاب اسلامی گفت: این همه شهدایی که ما دارم نشان می دهد این امت آن حالت بی اعتنایی که در صدر اسلام نسبت به اولیاء خدا نشان دادند ندارند. این شهدا نمایشی از فروکش کردن آن طوفان بی اعتنایی ها و خودخواهی ها است یعنی امروزه می گویید ببینید امام چه می گوید ملاک ایمان را مطیع بودن نسبت به اوامر ولی شان می دانند حال ولی فقیه باشد امام عصر (عج) باشد خود نبی اکرم (ص) باشد، ملاک ایمان، اطاعت اوست.
وی افزود: انسان به فهم و ادعاهای خودش زیاد متکی است، الان در جامعه می بینیم که وقتی امام در چیزی اظهار نظر می کد در دلهای مردم می نشیند و مورد قبول واقع می شود علتش هم این است که یا برایش چیزی « مبیّن و روشن » نشود اظهار نمی دارد.
اگر انسان تقوا داشته باشد خیلی کم اشتباه می کند بسیاری از اشتباهات بر می گردد به این که انسان اموری برایش « بین» نیست. اظهار نظر می کند، بین الغی نیست محکوم می کند بین الرشد نیست تأیید می کند.
اگر انسان صبر کند بعد از بین شدن دیگر خیلی از این مسایل فروکش می کند. امام در مسایل صبر می کند یعنی در آنجاهایی که شبهه هست به اندازه کافی صبر می کند تا ظهار بشود بارز بشود این است که انسان را از خطا حفظ می کند.
خوب امام در این وضعیت است حالا نظامی این چنین بدستمان آمده چیزی که دشمن برای تضعیف نظام به شکلی از آن استفاده کند با به آن استناد کند در کارها، کلمات و گفته ها نباید باشد. تملق لزومی ندارد، تملق اکر بخواهد باشد خودش تضعیف کننده نظام است لازمه دوری از تملق این نیست که انسان چیزهایی تکیه کنند و ایمان مردم را به نظام تضعیف کنند اظهار نماید. این خط اعتدال بایدمشخص شود خط باریکی است و شما هم می دانید که رانندگی روی جاده ای که دو طرفش گردنه است خیلی مشکل است. یک طرف این است که بگوییم اختناق است این یک گردنه سقوط است. مردم به نظام بی اعتقاد می شوند.البته ما آزادیم باید از این آزادی استفاده کنیم یک طرف هم تضعیف است هر دو طرف گرنه است طبعتاً عبور از چنین گرنه ای نیاز به مهارت فوق العاده ای دارد و راننده باید خیلی دقیق و دست فرمانش خیلی خوب باشد و خیلی خوب باشد و خیلی دقت کند و سعی کند تا سالم عبور کند، اگر هم یک وقت نظام به چیی برخورد کرد مثل اینکه اینراهی که دو طرفش گرنه بوده بهترین خدمتها این است که نرده کشی بشود خط گذاری و خط کشی بشود و بدترین خیابانها این است که نرده نباشد محدودیت و ممنوعیت نباشد. حتی برخوردهایی که امام می کند از روی لطف استف اصرار بر این که این نرده ها برداشته شود این محدودیتها برداشته شود غلط است. روزنامه نگارها باید خودشان از هییت نظارت استقبال بکنند.
همانطوریکه راننده ها به وزارت راه فشار می آورند که چرا علامت راهنمایی در فلان  جاده کم است؟ چرا شبرنگ از بین رفته یا کنده شده، ببینید ضد انقلاب هست که می آید علایم راهنمایی را می کَنَد. یکی از مشکلاتی که ما داریم این است این نرده ها را می خواهند بکشند. و شما مصر باشید که اگر خطایی می کنید به شما تذکر داده بشود. یعنی اگر مسئولین احساس تضعیف می کنند به شما اخطار بکنند و بگویید و بخواهید.
ما در این زمان باید جوری باشیم که قلوب بمردم را به این انقلاب نزدیک تر کنیم ما در شرایطی هستیم که راه حکومتی ما از دیگران دشوار تر است آمریکا یی ها یک آزادی ادعایی دارند نه حقیقی. سرمایه دار نمی گذارد کسی آزاد باشد جز سرمایه دار هیچ کسی در آنجا آزاد نیست. آزادی که مضر به خواسته های سمایه داران باشد به هیچ وجه در انجا مباح نیست و ممنوع است. یک چیزی به نام آزادی در آنجا است دیگر کاری ندارد که استثمار بشود یا نشود در شوروی یک چیزی به اسم برچیدن امتیازات طبقاتی است. در حالیکه خود حکومت برای خودش امتیازات فوق العاده ای دارد و جز او هیچ کس حق حیات آنچنانی ندارد.این خودش امتیاز است برای یک طبقه.
وی گفت: مردم ما هم خودشان واقع بیند اند اگر مردم واقع بین نبودند تبلیغات شرق و غرب اعتقادات مردم را نسبت به امام می گرفت. مردم چون واقع بین بودند به امام اعتقاد پیدا کردند. حالا به هر دلیلی که اعتقاد پیدا کرده اند هر کسی که مخلص باشد واقعاً صادقانه بخواهد خدمت کند خودش جا می افتد. شما هیچ به اینکه چند تا تلفن بشود که فلان مطلب را شهامت داشتید گفتید، اعتنا نکنید.
آنکه می ترسد از این که به او بگویند ترسید این خودش ضعف شهامت است ببینید شهامت امام را وقتی که گفت ما قطعنامه را قبول کردیم نترسید از این که بگوید حرفش دو تا شد. این مافوق همه چیزها است. این شیطان است که دلش نمی خواهد حرفش دو تا بشود. مومن اینطور نیست.
آدم و حوا را ببینید اظهار داشتند خدایا ما را بیامرز. نوح می گوید خدایا ما را بیامرز. وقتی خدا بهتان تذکر می دهد استقبال می کنند نوح استقبال می ک ند و آدم هم استقبال می کند. اما شیطان می گوید که من حرفی زده ام و روی حرفم ایستاده ام خدا هم بهش تذکر می دهد از تذکرش بر نمی گردد. این کمال آدم است که بر می گردد. کمال آدم در این نیست که خطا نکند.
حجة الاسلام والمسلمین حائری شیرازی در ادامۀ سخنان خود گفت: هیچ وقت به اینکه روزنامه توی مردم محبوب تر باشد فکر نکنید. امام به فکر اینکه توی مردم محبوب باشد اصلاً نبود. به فکر اداء تکلیف شرعی اش است. آن لازمه اش را خدا می اورد حتی یک وقت لازمه اش این است که انسان محبوبیتش را خرج کند، فدا کند عرضش را فدا کند. برای اینکه بتواند خدمت کند اصل خدمت است.
آن کسی که آبرو برایش موضوعیت داشته باشد خدمت را فدای « آبرو» می کند. خود آبرو فتنه است. امتحان است. اینکه در قرآن دارد جانشان و مالشان را فدا کردند اینها نمونه است. عرض هم جزء چیزهایی است که انسان باید فدا کند. امام هم فرمود: اگرآبرویی داشتم با خدا معامله کردم. انسان باید آبرو را با خدا معامله کند.
وی گفت: توصیه می کنم که حساسیت زمان و مکان و شرایطی که هستیم و نکاتی را که گفتیم دقیقاً رعایت کنید و مد نظر قرار بدهید و نسبت به مسأله افراط و تفریط که هر دو راه شیطان است کاملاً حساس باشید.
آقای حائری در ادامه افزود: وقتی که خلوص آمد همه چیز می آید وقتی توجه به خدا می آید همه چیز هست. همه چیز را خدا خودش فراهم می کند. وی افزود: انسان باید بیشتر از همه از خودش نگران باشد چون انسان از داخل یک ضربه هایی می خورد که تمام آنهایی ک بیرون هستند یک ذره نمی توانند بفهمند و ضربه بزنند و همه نگرانی و ترس انسان باید از خودش باشد و هیچ کسی از بیرون نمی تواند به کسی ضربه بزند.
وگرنه، نه روزنامه شما نه روزنامه های دیگر هیچ کدام برای  من فرقی ندارند خود آنها هم می دانند.
حجة الاسلام حائری در ادامه جایگاه مطبوعات در جامعه را مورد بررسی قرار داده و گفت: عمده کار این روزنامه ها این است که درجامعه ما جایگاه داشته باشند همه روزنامه ها ، جوری عمل می کنند که مردم به خواندنشان رغبت کنند چون یکی از نکته هایی که می گویند که در کشورهای دیگر مثلاً فلان روزنامه آنها چقدر خواننده دارد حالا گاهی برای تبلیغات می خوانند، گاهی برای آگهی هایش می خوانند اینها مسأله ای نیست و کمال برای روزنامه نیست، روزنامه این است که مردم به وسیله خواندن روزنامه هر کدامشان یک تخصصی می توانند داشته باشند . این که با ید روزنامه در جامعه متعدد باشد برای این است که هر کسی برود در یک زاویه ای و در آن زاویه کار کند. روزنامه شما چون ارتباط با جامعه مدرسین و امثال اینها دارد بیشتر باید برود در زوایای اجتهادات و بررسی مسائل و تحقیق مطالب اسلامی، مردم از این روزنامه این انتطار را دارند شما دسترسی به مجتهدین و فقها دارید و مقالاتتان باید بیشتر در آن سبک باشد.
مردم این روزنامه را برای جهات ورزشی اش نمی خواهند یا برای جهات هنری اش نمی خواهند، البته اگر داشته باشد خوب است، اما تخصص شما و امکانات شما بیشتر در ارتباط با تحلیل مسایل اسلامی است چون با حوزه ارتباط دارد با علما و فضلا ارتباط دارد و بیشتر سعی بشود که در مسایل اسلامی ماند بحث ولایت و بحث ولایت مطلقه فقیه، بحثهای این چنینی توسعه پیدا کند. نگویید مثلاً  دو صفحه روزنامه را گرفته سه صفحه رونامه را گرفته روزنامه شما برای این کار است و مشتری شما عموماً این طور است. وی افزود: واقعاً ما مسایل اجتماعی و مسایل فرهنگی زیادی داریم . راه مبارزه با فسق و فجور داریم روایتها و آیات و اخبار زیادی داریم تحلیل و جمع بندی داریم و نیاز به طرح این مسائل داریم مثلاً مسئولین می خواهند نحوه مبارزه با فساد را بررسی کنند ولی می خواهند ببینند اسلام چه نظری دارد. چه راههایی دارد و ائمه چه توصیه هایی کرده اند اینها را از روزنامه شما بیشتر انتظار دارند. ما خیلی عناوین داریم که در جامعه خلاء آن احساس می شود.
جامعه ما همه اش مسایل اقتصادی تنها نیست. مسایل فرهنگی خیلی زیاد داریم که نیاز به بحث دارد و بحث هم باید سری باشد بحث مرتب باشد و به یک مقاله یا دو مقاله اکتفا نکنید. توی این فرازها من فکر می کنم که شأن شما که خواننده هایتان را از نظر کیفی بالا می برد و بعد ها هم از نظر کمی بالا می برد و نگران هم نباشید و روی همان روال کارتان را ادامه دهید و توی مسایل که به افشاگری منتهی می شود و توی  این موارد هست و طبیعتاً اصطکاکهایی را به همراه دارد، حتی المقدور زیاد توی این باب نروید.
امید وارم انشاء الله روزنامه های ما به خصوص بعد از منشور برادری که امام بیان فرمودند برادری بین مسولین و روزنامه نگارها با مردم و برادری بین خود روزنامه نگارها با همدیگر با هم همکاری داشته باشند و جوری باشند که زبان حال مردم باشند، مردم باید از این روزنامه ها زبان آشنا هم بشنوند. که این هم جزء شرایط است. یک جای برای درد دل مردم هم باشد چیزهای عمومی هست، مردم وقتی صدای آشنا بشنوند طبیعتاً علاقه مند می شوند و ما آرزو داریم به زمان و شرایط مناسبتری برسیم که در آن فرصت، هیچ چیزی به موقعیت نظام ما، آسیب نزند چون ما الان نظام محکم و متبنی داریم منتهی طبیعتاً درخت در ابتدایی که شاخه می زند و بالا می آید یک جور احتیاطات دارد بعد از این که از مراحل گذاشت یک وضعیت دیگر دارد. امیدوارم روزی برسد که این جاده ای که می خواهیم از آن عبور کنیم وسیع تر از وضعیت فعلی باشد، و شما هم که می خواهید رانندگی کنید راحت تر بتوانید عبور کنید و در شرایطی که بین فشارهای شرق و غرب هستیم و دشمن دارد همه گونه علیه مسئولین تبلیغ می کند و داریم امتحان سختی را طی می کنیم. شما در این خصوص مواظب باشید کلامی که در جهت سوء استفاده آنها بشود به کار برود نداشته باشید.

آدرس اینترنتی